Ekonomska katastrofa: povećanje cena putarine i surova stvarnost
Komentar Gunnara Gbureka, Head of Business Affairs, TIMOCOM GmbH
Negativni efekti povećanja putarine se ni u kom slučaju ne smeju zanemarivati ili skrivati od javnosti.
Povećanje cena putarine u Nemačkoj od 1. decembra 2023. godine nije samo dodatno finansijsko opterećenje - to je ekonomska noćna mora za kičmu našeg snabdevanja i privrede, za prevoz tereta u drumskom saobraćaju!
Od kraja 2023. godine svi kamioni sa tehnički dozvoljenom ukupnom težinom preko 7,5 tona trebalo bi da pored postojeće putarine plaćaju i dodatnu naknadu za emisiju CO2 - od 2024. planira se veća putarina i za druge kategorije transportnih vozila. Ove mere će preko transportnog sektora uticati i na industriju, trgovinu i potrošače. U igri je mnogo više od samog pitanja troškova, radi se o očuvanju i razvoju konkurentnosti Nemačke kao poslovne lokacije!
Začarani krug dodatnih troškova
Planirana takozvana CO2 putarina nije ništa drugo nego "skriveno", politički motivisano povećanje poreza, čiji argumenti nemaju apsolutno nikakve veze sa stvarnošću. Uvođenjem CO2 putarine od 1. decembra 2023. godine, troškovi putarine za kamione biće skoro udvostručeni. Gotovo nemoguć izazov za logističku industriju, koja čini sve što je u njenoj moći kako bi se efikasno suprotstavila rastućim troškovima. Prosto je neprihvatljiv sve veći pritisak na transportna preduzeća da deo povećanih troškova kompenzuju smanjenjem svoje profitne marže, kako bi ostala konkurentna. Ovaj pristup predstavlja očiglednu prepreku za mnogobrojna preduzeća, budući da transportna industrija već sada radi sa izuzetno niskim maržama. Novo opterećenje marže neminovno znači da će ova preduzeća na raspolaganju imati umanjena finansijska sredstva za, na primer, hitno potrebne tehnologije budućnosti. Time će biti blokirane investicije u transportna rešenja sa smanjenom emisijom poput električnih kamiona i kamiona na alternativne pogone - iako bi transportna preduzeća trebalo podržati u težnjama za uvođenje održivih praksi, a ne bezobzirno ometati.
To ipak nije sve. Druga, pre svega mala i srednja transportna preduzeća, završiće zbog povećanog opterećenja u minusu - a onda, dugoročno gledano, više neće imati apsolutno nikakve šanse za preživljavanje na tržištu. Očekivane su drastične posledice: oni će zapasti u izuzetno nepovoljnu situaciju, od njih će se opet potraživati novac i oni će u slučaju nedoumice morati da odustanu. Začarani krug, koji se dodatno pojačava poskupljenjem putarina - ionako napeta situacija se dodatno pogoršava bez obzira na gubitke!
Povećanje cena putarine neće imati uspeha kao sredstvo upravljanja
Poskupljenje putarine se i dalje preporučuje kao sredstvo za podsticanje ekološki prihvatljivog transporta. Surova stvarnost pokazuje ipak drugačiju sliku: očekivano dejstvo će izostati, i to iz čvrstih razloga. Neophodna infrastruktura za alternative pogonske tehnologije jednostavno nije ni dovoljna, ni široko dostupna. Osim toga, do kraja 2023. kao i 2024. na tržištu neće biti ponuđen relevantan broj odgovarajućih vozila. Uz takve mere upitna je perspektiva budućnosti sa "zelenom" logistikom. Nema nikakve koristi za klimu od pomenutog poskupljenja putarine - umesto toga ovo će prouzrokovati ogromnu ekonomsku i društvenu štetu.
Neodgovorna mera sa dalekosežnim posledicama
Logistička industrija i proizvodna preduzeća ipak neće moći sama da snose najveći deo troškova za putarine. Oni će neminovno, u različitim fazama, biti preneti na (krajnje) potrošače. To preti da dovede do opšteg povećanja cena za robu i usluge, tako da će povećani troškovi na kraju pogoditi celo stanovništvo. Dodatni faktor poskupljenja uz aktuelnu inflaciju.
Važno je tražiti alternativna rešenja, ali ne tako da imaju ovako dalekosežne posledice po privredu, industriju i društvo. U opasnosti su, naime, budućnost i konkurentnost Nemačke kao poslovne lokacije - kao i kvalitet života svih pogođenih.
Vreme je da se prihvati realnost - kamionski prevoz je kičma naše privrede i društva. I da pojasnimo još jednom: nijedan kamion danas ne kreće na put bez opravdanog razloga. U pozadini svake vožnje je transport koji našu privredu održava u životu, osigurava naše blagostanje i omogućava snabdevanje društva svim potrebnim stvarima. Veće putarine ne mogu dovesti do kratkoročnih modalnih pomaka, odnosno promena u vidovima transporta koji se koriste. Infrastruktura za alternative vidove transporta, kao što su železnica i rečna plovidba, trenutno nije sposobna za ovo. Prevoz tereta u drumskom saobraćaju je i dalje neophodan i obavljaće se. I to uz povećane troškove.
Trendovi u logistici 2024. - 12 teza za ovu industriju (timocom.rs)
5 saveta za korisnički servis u logistici (timocom.rs)
TST Logistik: Rast transporta od 12% godišnje sa TIMOCOM rešenjima
Samira Gryzia
Marketing Communications Manager