12.08.2024

TIMOCOM transportni barometar: Ako se ekonomija poboljša, postoji rizik od nedostatka transportnih kapaciteta

Transportbarometer Q2 2024_1

Uprkos slaboj ekonomiji i ekonomskim izazovima u Evropi, broj ponuda tereta je porastao u drugom kvartalu 2024. godine. Na TIMOCOM tržištu, jednoj od najvećih mreža za drumski teretni transport u Evropi, unosi tereta su bili znatno veći nego prethodne godine. 

Širom Evrope ukupno je generisano duplo više ponuda tereta nego u istom periodu 2023. godine (+101%) i 53% više nego u prvom kvartalu 2024. godine. Kao i prethodne godine, maj je pokazao maksimalan broj ponuda tereta (+112% u odnosu na 2023. godinu) i dostigao novi godišnji maksimum sa prosečnim udelom tereta od 81%. Broj ponuda tereta u nemačkom domaćem transportu u drugom kvartalu bio je ukupno za 66% veći nego u istom kvartalu prethodne godine. U odnosu na prvi kvartal, broj ponuda unutar Nemačke takođe je povećan za dve trećine.

Na tržištu postoji nedostatak kapaciteta za sve veći broj kratkoročnih transporta 

Posebno je velika potražnja za prevozom svake godine u prazničnom mesecu maju. Da bi se izborili sa takvim pikovima, potrebni dodatni kapaciteti se prvenstveno traže na berzi tereta. Nalogodavci i špediteri, koji uglavnom koriste stalne transportne partnere, takođe daju više transportnih naloga u ovoj situaciji. „Ponuđene cene na berzama tereta obično su bolje od već dogovorenih uslova“, objašnjava Gunar Gburek, šef poslovnog sektora u TIMOCOM-u. „Prevoznici često nisu spremni da svojim klijentima obezbede veći kapacitet po relativno niskim cenama prevoza. Zbog toga mnogi klijenti počinju da nude otvorene transportne naloge na berzama tereta.”

Nedostatak vozača i porast bankrota doprinose uskim grlima kapaciteta na transportnom tržištu. Na TIMOCOM tržištu, nakon prošlogodišnjeg pada ponude utovarnog prostora od 28% u prvom kvartalu 2024. godine, u drugom kvartalu 2024. angažovano je još 3% manje kamiona u odnosu na prethodnu godinu. „Veća potražnja i rastuće cene zapravo podstiču prevoznike da obezbeđuju nove kapacitete. Međutim, loša infrastruktura i upotrebljivost novih pogonskih tehnologija koje ne mogu proceniti, čine da mnogi oklevaju“, kaže Gunar Gburek. „Ovo bi moglo dovesti do potencijalnog poboljšanja ekonomije zbog nedostatka kapaciteta."

TIMOCOM preporučuje špediterima da uspostave zatvorene berze tereta na kojima se mogu ponuditi dodatno potrebne ture. Tamo, stalni transportni partneri koji su povezani sa njima imaju mogućnost da zatraže trenutne tržišne cene za ove ture dajući predloge cena.

Transportni barometar_Tovarni prostor

Ponude tovatnog prostora u Q2 2024

„Ponude na berzi tereta trenutno su obično bolje od uslova dogovorenih početkom godine." Gunar Gburek, šef poslovnog sektora u TIMOCOM-u

Cene ponuda i predložene cene variraju

Unutar Nemačke, cene ponude objavljenih ponuda tereta, u drugom kvartalu 2024. godine, bile su u proseku između 1,61 €/km i 1,83 €/km, u zavisnosti od trenutne potražnje. Prosečna cena u drugom kvartalu bila je 13,9% iznad ponuda cena u istom kvartalu prethodne godine. Nasuprot tome, predlozi cena transportnih kompanija u drugom tromesečju su pokazali prosečne vrednosti do 1,93 €/km. U nedeljama sa velikom potražnjom, tražena cena za ture u Nemačkoj značajno je porasla. To je povećanje od 17,4% u odnosu na 2023. godinu. To znači da se cene ponude i potražnje značajno razlikuju. „Na kraju, obe strane će se verovatno dogovoriti oko neke sredine“, komentariše Gunar Gburek.

Posmatrajući sve evropske rute, prosečna navedena cena je bila 1,60 €/km. Predlozi cena za međunarodni transport su, sa druge strane, bili u proseku do 1,58 €/km i samim tim skoro na nivou ponude cena. Ovde razlika nije bila tako precizna, jer duži, prekogranični putevi dozvoljavaju, obično, jeftiniju cenu po kilometru, a troškovi dizela i putarine variraju u zavisnosti od regiona. 

Najviše kotirane cene su pronađene na linijama za Veliku Britaniju: Maksimalne vrednosti za transportne ponude, posebno od Švajcarske, Italije i Francuske do Ujedinjenog Kraljevstva, bile su u proseku između 2,34 €/km i 2,75 €/km, na nedeljnom nivou. Dodatni napori izazvani komplikovanim carinjenjem i dugim vremenima čekanja na granicama, kao i teškoća u pronalaženju odgovarajućih povratnih ruta ključni su razlozi za relativno visoke cene.

Očekuje se letnji pad: Pad ponude tereta, zaključno sa avgustom

Prognoza za treći kvartal 2024. godine pretpostavlja pad potražnje na transportnom tržištu. Očekuje se da će prosečan odnos tereta i raspoloživog utovarnog prostora biti ispod 70:30 u tradicionalno slabijim letnjim mesecima jula i avgusta. Obzirom na predstojeće božićne poslove, sezonski porast ponude tereta verovatno će ponovo biti zabeležen tek od septembra nadalje. Udeo tereta u TIMOCOM transportnom barometru bi tada ponovo mogao da premaši 75% i da se približi vrednostima iz 2022. godine (pogledajte prognozu na slici).

Transportni barometar Q2 2024 Grafik1 (1)

Razvoj udela tereta u Evropi 

Više informacija o situaciji na transportnom tržištu i transportnom barometru ćete pronaći na: www.timocom.de . Aktuelne promene broja ponuda tereta na evropskim trasama, takođe su dostupne zainteresovanim stranama u izveštaju TIMOCOM transportnog barometra.

Preuzmi saopštenje za štampu
do vrha