01.08.2022

TIMOCOM transportni barometar: Evropsko transportno tržište u neravnoteži

Potražnja za tovarnim prostorom nastavlja da raste u drugom kvartalu, dok ukupan unos dostupnih kamiona opada. Od početka primene Paketa za mobilnost značajno su smanjeni i prekogranični mali transporti.

Istorija transportnog barometra

Evropska privreda je u problemima, jer su troškovi energije, materijala i zaposlenih u porastu. Uticaj na drumski saobraćaj je jasno vidljiv: pružaoci transportnih usluga smanjuju ionako oskudne transportne kapacitete. To pogoršava neravnotežu, pokazuje TIMOCOM barometar.

„Važnost pronalaženja tovarnog prostora na spot tržištu u kratkom roku povećala se uprkos troškovima. Svi pričaju o cenama, ali upravo ovo pokazuje da je dostupnost transportnih kapaciteta trenutno važnija od jeftine ponude.“ Gunnar Gburek, poslovni direktor, TIMOCOM

TIMOCOM transportni barometar: Evropsko transportno tržište u neravnoteži

Transportni barometar kompanije TIMOCOM pokazuje kako se odnos ponude tereta i tovarnog prostora u Evropi neujednačeno razvija.

Evropska privreda je u problemima, jer su troškovi energije, materijala i zaposlenih u porastu. Uticaj na drumski saobraćaj je jasno vidljiv: pružaoci transportnih usluga smanjuju ionako oskudne transportne kapacitete. To pogoršava neravnotežu, pokazuje TIMOCOM barometar.

Uska grla u transportu podstiču spiralu cena u Evropi

Uprkos tekućim uskim grlima u snabdevanju, nestašici sirovina i nedostatku delova dobavljača u proizvodnji, potreba za drumskim transportom je i dalje velika. Dok potražnja i dalje raste, nedostatak vozača i uska grla u transportu podstiču spiralu cena. Odnos između ponude tereta i ponude tovarnog prostora u Evropi je u ogromnoj neravnoteži, što se sve jasnije vidi u toku dugog kvartala. U junu je odnos između tereta i ponuđenog tovarnog prostora u Evropi bio 85:15.

TIMOCOM transportni barometar: Evropsko transportno tržište u neravnoteži

Unutar Nemačke je taj odnos čak u proseku bio 89:11. April i maj su u ovoj zemlji bili meseci sa najvećom potražnjom za tovarnim prostorom u drugom kvartalu, što se videlo i u odgovarajućem broju ponuda tereta na Berzi tereta kompanije TIMOCOM. U aprilu se unos tereta povećao za 26% u odnosu na mart 2022. U junu je tražnja neznatno opala za 8% u odnosu na prethodni mesec, ali je i dalje bila za 14% veća u odnosu na isti mesec prošle godine. Sve u svemu, u drugom tromesečju je zabeležen porast od 63% u domaćem nemačkom transportu u odnosu na prvi kvartal.

Promena u ponudi tereta u Nemačkoj (1. kvartal - 2. kvartal)

TIMOCOM transportni barometar: Evropsko transportno tržište u neravnoteži

Smanjeni transportni kapaciteti – dostupno je manje tovarnog prostora

Kako zbog poskupljenja cena sirovina i energenata, tako i zbog nedostatka vozača, mnogi prevoznici i špediteri su smanjili svoje kapacitete, odnosno nisu ih ponovo aktivirali nakon isključenja iz prometa. Ukupna ponuda dostupnih kamiona na Berzi tereta kompanije TIMOCOM opala je za 19% u aprilu,  dok je tokom celog tromesečja bilo dostupno za 7% manje tovarnog prostora u odnosu na prvi kvartal. Osim toga i u poređenju sa istim kvartalom prethodne godine, ponuda kamiona je opala za 10%.

„Nalazimo se na tržištu izvođača radova“, ovako Gunnar Gburek, poslovni direktor kompanije TIMOCOM, opisuje trenutnu situaciju. „Važnost pronalaženja dostupnog tovarnog prostora na spot tržištu u kratkom roku povećala se uprkos troškovima. Svi pričaju o cenama, ali upravo ovo pokazuje da je dostupnost transportnih kapaciteta trenutno važnija od jeftine ponude.“

Izvesno  olakšanje tržištu moglo bi da donese rešenje koje je krajem juna predložila Evropska komisija. Predlog predviđa olakšanje pristupa evropskom tržištu rada za ukrajinske profesionalne vozače kamiona. Izbeglim vozačima iz ove zemlje trebalo bi da bude dozvoljeno da u Evropskoj uniji voze sa svojom ukrajinskom vozačkom dozvolom, dok su pod zaštitom kao izbeglice, bez obaveze da regulišu priznavanje dozvola.  Pored toga, kvalifikacije profesionalnih vozača iz Ukrajine treba da budu priznate širom Evrope.

Paket za mobilnost I – razlog pada prekograničnog transporta?

U Poljskoj se već vidi prvo povećanje kapaciteta: tražnja za novim kamionima raste. Prema poljskim specijalizovanim medijima, 70% tamošnjih transportnih preduzeća planira kupovinu novih vozila uprkos visokim cenama. Problem je mala ponuda novih vozila,  što znači da špediteri moraju da čekaju novo vozilo nekoliko meseci, pa čak i do godinu dana.

Stupanjem na snagu Paketa za mobilnost I mnogi prevoznici koji još nisu dobili ili nisu zatražili Licencu EU za transport, za vozila nosivosti do 3,5 tona, od 21. maja ne mogu da obavljaju međunarodne transporte unutar Evropske unije. Posledica toga je da je  Međunarodni transport do 3,5 tona iz Poljske i u Poljsku opao u junu za 38%, u odnosu na prethodni mesec. Unos tereta u Poljskoj povećao se u drugom kvartalu za ukupno 4 procenta. Jedan od razloga je, između ostalog, i povećanje elektronske trgovine, takođe zbog preseljenja ukrajinskih preduzeća u Poljsku nakon početka rata.

Ovo takođe objašnjava i zašto je transportni barometar za domaći saobraćaj u Poljskoj u junu 2022. ponovo pokazao prosečan odnos tereta i tovarnog prostora od 70:30. „Moraćemo, međutim, da sačekamo neko vreme da se neravnoteža na transportnom tržištu okonča“, predviđa Gunnar Gburek.

TIMOCOM transportni barometar: Evropsko transportno tržište u neravnoteži

Potražnja za skladišnim prostorom se povećava

Trenutna situacija u logistici je povećala potražnju za skladišnim prostorom u Poljskoj. Na primer, transport pšenice iz Ukrajine stvorio je dodatne potrebe za skladištenjem. Stotine transporta privremeno su izazvale haos na granicama dve zemlje. U sistemu kompanije TIMOCOM to je dovelo do kratkog pika na relaciji Ukrajina – Poljska krajem maja i početkom juna ove godine.

Ponuda slobodnog skladišnog prostora pala je u prvom kvartalu 2022. godine sa 3,9 na 3,3 procenta, a ovaj trend se nastavio i u drugom tromesečju i doveo do povećanja cena zakupa.

 

FreightTech kompanija TIMOCOM od 2009. godine koristi Transportni barometer za analizu razvoja ponude i potražnje transporta u 46 evropskih zemalja. Više od 147.000 korisnika svakog dana generiše do milion međunarodnih ponuda tereta i tovarnog prostora u Sistemu pametne logistike. Sistem podržava preko 50.000 korisnika kompanije TIMOCOM u digitalnoj optimizaciji njihovih logističkih procesa.

Stručnjaci kompanije TIMOCOM redovno objavljuju aktuelna dešavanja i informacije sa transportnog tržišta na mreži LinkedIn.

Više informacija o  TIMOCOM-u možete pronaći na www.timocom.rs.

Preuzmi saopštenje za štampu
do vrha