TIMOCOM transportni barometar: U potrazi za izgubljenim transportnim kapacitetima
TIMOCOM transportni barometar: U potrazi za izgubljenim transportnim kapacitetima
Brojke ponuda tereta ostaju na stabilnom nivou tokom letnjih meseci. Velika potražnja za kratkoročnim transportnim kapacitetima dovela je u septembru do strmog rasta udela tereta.
Suprotno opštem recesivnom stanju privrede razvoj transportnog barometra TIMOCOM-a pokazuje veliku potražnju za tovarnim kapacitetima u Evropi. Brojke ponude tereta u trećem kvartalu 2024. godine skočile su širom Evrope za 90%, dok ponuda tovarnog prostora u TIMOCOM Tržištu i dalje opada.
Tražnja u Evropi je gotovo nepromenjena
Širom Evrope tražnja za transportnim prostorom u trećem kvartalu je gotovo isto toliko visoka kao u drugom kvartalu ove godine (-0,1%). Da li je izostao tradicionalni letnji pad? Uprkos usporavanju privrede? Broj ponuda tereta na spot tržištima je u svakom slučaju bio znatno iznad vrednosti 2023. godine i u septembru je dostigao najvišu vrednost sa udelom tereta od prosečno 81%. Na nemačkom unutrašnjem tržištu broj ponuda tereta u trećem kvartalu je bio 11% ispod prethodnog kvartala i 66% iznad vrednosti istog vremenskog perioda 2023. godine. Ova situacija je interesantna jer su stanje naloga kao i poslovna očekivanja preduzeća u Nemačkoj prema navodima ifo instituta negativni. U prerađivačkoj industriji indeks je pao na najnižu vrednost od 2020. godine. Nedostatak naloga se pojačao. To se odnosi pre svega na najvažnije oblasti nemačke industrije, ali i sektor usluga kao i trgovinu.
Poljska privreda se suprotno tome kreće pozitivnije. Prema prolećnoj prognozi Evropske komisije bruto domaći proizvod Poljske će 2024. godine porasti za 2,8 procenata i na taj način skoro tri puta brže od EU proseka. Poljska privreda je već u drugom kvartalu znatno ubrzala kako uvoz, tako i izvoz. Na mnogobrojnim rutama iz Poljske i ka Poljskoj broj ponuda tereta se u trećem kvartalu u odnosu na isti period prethodne godine višestruko povećao. Između ostalog rute ka Mađarskoj, Češkoj, Francuskoj i Nemačkoj. Takođe i u poređenju sa prethodnim kvartalom postoji rast na navedenim relacijama.
Zbog nedostatka resursa više ponuda tereta na spot tržištu
Zbog nedostatka mnogih resursa na transportnom tržištu kao posledice zatvaranja preduzeća i stečaja kao i sezone godišnjih odmora, ali i zbog toga što su i aktivna transportna preduzeća zbog uštede troškova smanjila svoje vozne parkove, potreba za kapacitetima se pojačano zadovoljava na berzama tereta preko spot tržišta. „Uprkos smanjenju broja naloga u nemačkoj privredi potreba za transportom još uvek postoji. Izgubljeni kapaciteti u sektoru transporta prevazilaze konjunkturni pad, tako da je u trećem kvartalu tražnja na berzi tereta i dalje veoma visoka“, objašnjava Gunnar Gburek, Head of Business Affairs bei TIMOCOM, trenutnu situaciju. „U nekim branšama se tražnja za tovarnim prostorom još uvek može zadovoljiti postojećim kapacitetima, pre svega tamo gde nisu potrebni ni sertifikati ni posebna oprema. U branšama koje zahtevaju posebnu opremu, npr. hladnjače, korita za koturove, viljuškare za prevoz ili specifične licence, i dalje vlada veliki nedostatak, a novi kapaciteti se mogu veoma teško ili nikako stvoriti.“
Manje kapaciteta i manje novih vozila
Nedostatak tovarnog prostora je vidljiv kroz smanjenje ponuda tovarnog prostora na TIMOCOM Tržištu. One su u trećem kvartalu smanjene ukupno za 8% u odnosu na isti kvartal prethodne godine. Time se ocrtava paralela sa novim registracijama u oblasti privrednih vozila u istom vremenskom periodu. Kod velikih kamiona opao je broj novo registrovanih vozila i prikolica prema podacima Savezne agencije za motorna vozila (KBA), posebno kod tegljača sa sedlom (jul -39,3%, avg. -69,5%, sept. -38,2%).
Cene ponuda i predložene cene variraju
Na TIMOCOM Tržištu sa jedne strane nalogodavci mogu u svojoj ponudi dati cenu (cena ponude), sa druge strane potencijalni prevoznici mogu ponuditi svoje cene (predložena cena). Iz ove dve mogućnosti se mogu izvesti kretanja cena. Na domaćem tržištu cene ponuda u trećem kvartalu iznosile su u nedeljnom proseku između 1,48 €/km i 1,83 €/km. Time je prosečna cena u trećem kvartalu bila do 14,9% viša od cena u istom kvartalu prethodne godine. I predložene cene su takođe porasle u trećem kvartalu: Prevoznici su u nedelji sa najvećom tražnjom zahtevali prosečne vrednosti do 1,91 €/km.
Posmatrajući sve evropske rute najviša prosečna nedeljna cena je iznosila 1,70 €/km i znatno je porasla u odnosu na prethodnu godinu. Predložene cene za međunarodni transport u proseku su bile na istom nivou i samim tim takođe znatno iznad vrednosti prethodne godine.
Perspektiva: Očekuje se tek mali pad ponude tereta do Božića
Iako se u četvrtom kvartalu 2024. godine može računati sa malim padom na strani ponude tereta, potreba za transportom će biti iznad vrednosti prethodne godine imajući u vodu poslove vezane za kraj godine. Zbog nedostatka kapaciteta očekuje se da će odnos tereta i tovarnog prostora u oktobru prosečno biti oko 78:22 i da do kraja decembra neće pasti ispod 70:30 (vidi prognozu u grafikonu). „Iz krugova industrije potrošnih dobara se može čuti da se zbog male ponude tovarnog prostora u vrelim danima pred Božić može očekivati neuobičajena navala na slobodne kapacitete“, izveštava Gunnar Gburek.
Više informacija o trenutnoj situaciji na transportnom tržištu i u transportnom barometru se može pronaći ovde kao i u izveštaju transportnog barometra.