TIMOCOM transportni barometar: Negativno raspoloženje uprkos pozitivnim izgledima za 2025.
Sezonski uslovljeni pad ponuda tereta u četvrtom kvartalu, je još uvek iznad nivoa od prethodne godine i prognoze za evropski drumski prevoz robe su dobre.

2024. godina je okončana sezonski uslovljenim blagim padom ponuda tereta, ali potreba za transportom u Evropi jeste i ostaje visoka. Svako ko je tražio prevoz kamionom između dve godine, morao je da dublje zavuče ruku u džep i ponudi veće cene. U 2025. godini troškovi drumskog transporta robe, a time i cene prevoza, i dalje će rasti.
Na kraju godine, odnos tereta i tovarnog prostora nije dostigao ravnotežu: Udeo tereta je ostao konstantno iznad 70%, i uključujući i decembar, bio je veći od raspoložive ponude kamiona. U četvrtom kvartalu 2024. godine bilo je ukupno 79% više ponuda tereta nego u prethodnoj godini. Enormna potražnja tokom cele 2024. godine je dovela gotovo do udvostručenja objavljenih ponuda tereta na spot tržištu TIMOCOM-a (+92%). Prema analizama Transport Intelligence Ltd., branše kao što su e-trgovina, proizvodnja i maloprodaja, podstakle su ovu potražnju, dok su kompanije popunjavale svoje zalihe i prevozile robu preko granica.
Transportno tržište u Nemačkoj
Tokom cele 2024. godine na nemačkom unutrašnjem tržištu je registrovano ukupno 70% više unosa tereta nego u 2023. godini. Unutar Nemačke, uprkos stagnaciji privrednog razvoja, u četvrtom kvartalu je zabeležen porast ponude tereta za 59%, u odnosu na isti kvartal prethodne godine. „Pojedine špedicije i prevoznici su profitirali od poslova tokom božićnih praznika, ali oblast transporta i logistike generalno sa pesimizmom gleda na sledeće mesece“, kaže Gunnar Gburek Head of Business Affairs u TIMOCOM-u. Prema ifo-Institutu, tek svako osmo preduzeće u Nemačkoj očekuje bolje poslovanje u 2025. godini.

Ponude tovarnog prostora u 2024. smanjene za 12% u odnosu na prethodnu godinu
12% manje ponuda tovarnog prostora nego u prethodnoj godini.
U 2024. godini broj ponuda tovarnog prostora postavljenih u Tržištu TIMOCOM-a opao je za 12% u odnosu na prethodnu godinu. Razlozi su, između ostalih, i odavno poznati nedostatak vozača, koji trenutno ograničava kapacitete, ali i povećani troškovi koji se ne mogu preneti na klijente. Iako je u prethodnom kvartalu u mesecu sa najvećom tražnjom, oktobru, zabeležen rast ponuda tovarnog prostora u poređenju sa istim mesecom prethodne godine (+6%), kada se podvuče crta, u četvrtom kvartalu je ipak bilo ukupno 3% manje kamiona u Tržištu TIMOCOM-a nego u istom kvartalu prethodne godine.
Prema anketama Instituta za privredu (IW), preduzeća iz samo sedam branši planiraju da ove godine zapošljavaju nove radnike. Među njima su, između ostalog, špedicije koje žele da prošire svoje kadrovske kapacitete. „Nade transportnih kompanija u bolje poslovanje stoga nadmašuju generalno oprezno ekonomsko raspoloženje“, zaključuje Gunar Gburek.
Popularna prevozna sredstva u drumskom teretnom saobraćaju 2024
Među najtraženijim transportnim jedinicama u ponudama tereta u 2024. godini daleko ispred svih drugih su poluprikolice sa bočnom kliznom ceradom. Za 60,3% ponuda tereta u prošloj godini, traženi su ovi tipovi poluprikolica. Na drugom mestu sa 18,6% su megatraileri, odnosno "jumbo" kamioni, kojima su za petama termoizolovani kamioni i prikolice-hladnjače sa 13,2%.

Najtraženiji tipovi poluprikolica u 2024.
Ponude cena i predlozi cena pre nove godine na visokom nivou
Ograničena količina raspoloživog teretnog prostora čini raspoloživi kapacitet kamiona vrednom robom. U logističkoj branši, o cenama se teško pregovara. U zavisnosti od rastojanja i zahteva, variraju raspoloživost i time cena ponude nalogodavaca, kao i predlozi cena potencijalnih izvršilaca. To se jasno moglo videti u četvrtom kvartalu. Ponuđene transportne cene od oktobra do Božića su širom Evrope bile na prosečnom nedeljnom nivou između 1,44 €/km i 1,74 €/km, a porasle su u poslednje dve nedelje decembra za oko 20% u odnosu na prethodne nedelje. Ko je, dakle, pre praznika ili u danima između Božića i Nove godine hteo da pošalje još jedan kamion sa robom, taj je morao da ponudi nešto više novca. Ponuđene cene su širom Evrope skočile prosečno za do 16,5% u odnosu na prethodnu godinu. Prevoznici su u proseku zahtevali za 18% višu cenu nego u istom kvartalu prethodne godine. U Nemačkoj su transportne cene u proseku bile između 1,60 €/km i 1,86 €/km. Tome su, između ostalog, doprinela i poslednja povećanja troškova dizela.
Očekivanja u tekućoj 2025. godini
U prvom tkvartalu 2025. godine, očekuje se nastavak visoke potražnje za transportom na spot tržištu, jer se izbegavaju dugoročni ugovorni odnosi zbog neizvesne budućnosti. Odnos tereta i tovarnog prostora prema očekivanjima neće pasti ispod 65:35. „Zbog toga što uskršnji praznici ove godine padaju mesec dana kasnije, potražnja za transportom će ponovo porasti tek u aprilu, tako da će udeo tereta skočiti na preko 70%“, prognozira Gunnar Gburek iz TIMOCOM-a. „Cene transporta će takođe rasti kako potražnja raste, ne samo da bi se nadoknadili značajno povećani troškovi CO2-emisije i takse za putarinu.
Analitičari iz Transport Intelligence u 2025. godini očekuju da će evropski drumski prevoz robe realno porasti za ukupno 2,0% i da će dostići vrednost od 436 milijardi €. „Sveukupno, ne izgleda sve tako crno za evropski transportni sektor. Pitanje je, međutim, da li će od tog profitirati nemački logističari koji posluju uglavnom na domaćem tržištu, jer se ovde trenutno očekuje stagnacija“, kaže Gunnar Gburek.