TIMOCOM transportni barometar: Nakon porasta pred Uskrs, cene prevoza će ponovo pasti u narednim nedeljama.
Potražnja za transportom ostala je visoka u prvom kvartalu 2024. godine. Na TIMOCOM-tržištu bilo je više od duplo većeg broja ponuda teret, nego u istom kvartalu prethodne godine.
Nasuprot negativnom raspoloženju na početku godine, transportno tržište se u prvom kvartalu razvijalo veoma pozitivno. U apsolutnom iznosu, unosi tereta su bili znatno iznad prethodnog kvartala (+30%) i skoro su dostigli nivo iz 2022. godine. Širom Evrope, više nego dvostruko više ponuda za teret je objavljeno na TIMOCOM tržištu nego u prvom kvartalu 2023.godine (+106%). Naročito pred Uskrs, broj ponuda i cena primetno su porasli u odnosu na prethodnu godinu.
Potražnja za transportnim kapacitetima ostala je veoma visoka čak i u obično slabom februaru. Oštar pad na tržištu transporta koji su mnogi očekivali nije se desio. Sa jedne strane, zato što je smanjen broj raspoloživih vozila, jer su mnogi prevoznici tereta ugasili delove svog kapaciteta ili ga nisu ponovo povećali. U prvom kvartalu 2024. godine na TIMOCOM tržištu je bilo 28% manje kamiona nego u prvom kvartalu 2023. godine. Sa druge strane, ekonomski pad nije bio tako ozbiljan kao što se strahovalo na početku godine. U poređenju sa prethodnim tromesečjem, u kojem je božićni posao tradicionalno bio jak, pred Uskrs je generisano još 30 odsto više ponuda tereta.
Cene prevoza su porasle pred Uskrs.
U proseku, cene prevoza u Evropi bile su veće za 6,2% nego u istom kvartalu prethodne godine. „Obzirom na povećane troškove putarine, osoblja i energije, ovo je umereno povećanje“, kaže Gunar Gburek, šef poslovnih poslova u TIMOCOM-u, komentarišući kretanje cena. Poskupljenje vozarina je sezonsko, zbog povećane tražnje u nedeljama pred Uskrs, jer posebno trgovci ovih dana očekuju dodatne isporuke. U nekim slučajevima ponuđene cene su bile i do 16% veće nego prethodne godine. „Očekuje se da će porast cena u martu opasti u drugom kvartalu 2024. godine, zbog, između ostalog, teških pregovora o cenama na spot tržištu i posledično će cene prevoza ponovo pasti. Ipak, može se pretpostaviti da će cena po kilometru biti u proseku veća od ponuđenih cena za 2023. godinu“, kaže Gburek.
Raspoloženje među kompanijama se popravilo
I u Nemačkoj su transportne ponude primetno porasle u prvom kvartalu 2024. godine. Povećanje od 102% u odnosu na isti kvartal prethodne godine je značajno povećanje uprkos sumornim ekonomskim prognozama, iako je uporedni kvartal 2023. godine bio posebno slab. Raspoloženje među preduzećima u Saveznoj Republici značajno se popravilo. Brojke koje je Institut Ifo objavio krajem marta mogu se protumačiti kao preokret trenda. Ifo indeks poslovne klime porastao je na 87,8 poena u martu, sa 85,7 poena u februaru. Očekivanja kompanija su takođe manje pesimistična nego ranije. Ispitanici su sada sigurniji, posebno u oblastima transporta i logistike, kao i u ugostiteljstvu.
Ekonomski oporavak i velika potražnja do juna
Nemačka spoljna trgovina je iznenađujuće snažno porasla u prvom kvartalu ove godine. Izvoz je rastao toliko brzo, koliko nije rastao u prethodne tri i po godine. To znači da se očekuje da će transportni zahtevi ostati visoki, zaključno sa mesecom junom. „Transportna industrija zavisi od ekonomskog razvoja“, kaže Gunar Gburek, šef poslovnog sektora u TIMOCOM-u. „Pozitivan trend u robnoj razmeni unutar Evrope ogleda se u ciframa isporuke tereta i nastaviće se tokom leta. Prema prognozi, udeo tereta u TIMOCOM-ovom transportnom barometru biće oko 75%, sa manjim oscilacijama u mesečnom proseku. Oporavak privrede u mnogim evropskim zemljama ima veći uticaj na ovo, od gašenja i nedostatka transportnih kapaciteta. Pad inflacije i pad cena energenata predstavljaju dobre uslove za nastavak pozitivnog razvoja za sve strane.
Više informacija o situaciji na transportnom tržištu i transportnom barometru ćete ovde pronaći.