TIMOCOM transportni barometar: primetna je prva blaga promena trenda
Rastuća potražnja za ponudama tereta i oskudni kapaciteti, uprkos većoj ponudi tovarnog prostora.
Grafikon: Razvoj udela tereta u Evropi © TIMOCOM
Erkrat, 13.04.2023. – Prve mesece 2023. godine obeležile su visoke cene energenata, uzdržanost potrošača, velike zalihe i smanjen unos naloga. Ekonomski izgledi za tekuću godinu su neujednačeni, a uticaj na transportnu industriju više nego neizvestan.
Ukoliko pogledamo brojeve za prvi kvartal 2023. godine, na TIMOCOM transportnom barometru možemo ipak da uočimo blagu promenu trenda. Nakon što je u prva dva meseca ove godine postavljeno znatno manje ponuda tereta nego u prethodnom kvartalu, njihov broj se u martu primetno povećao: za 42 procenta na nivou Evrope. Ovo je prvi put od jeseni 2022. godine, da je došlo do promene trenda pada potražnje za tovarnim prostorom. Ipak, kvartal je u celini još uvek za 25 procenata slabiji od prethodnog.
Grafikon: Ponuda tereta u Evropi u odnosu na prethodni mesec © TIMOCOM
24 odsto više ponuda tovarnog prostora u prvom kvartalu
U prvom kvartalu 2023. godine, došlo je do značajnog povećanja broja unosa slobodnog tovarnog prostora. To je, u poređenju sa istim kvartalom prethodne godine, porast za 16 procenata, a u odnosu na četvrti kvartal 2022. godine, porast za 24 procenata. Ovo je više posledica smanjenog broja ponuda tereta, a ne dodatnih kapaciteta na tržištu - oni su i dalje ograničeni, i to ne samo zbog nedostatka vozača i ukupne privredne situacije. Ovo potvrđuje i sve veća tendencija iz prethodnog kvaratala, da se sklapaju dugoročni ugovori sa pružaocima usluga i tako obezbede raspoloživi kapaciteti.
Grafikon: Porast ponude tovarnog prostora u Evropi u odnosu na prethodni kvartal © TIMOCOM
„Generalno gledano, interesovanje za ugovore je poraslo. Ovo se, između ostalog, može objasniti i dešavanjima iz prethodnih godina, koja daju razloge za bojazan da će cene ponovo naglo porasti. Čak i bez velike potražnje, cene postaju sve veće - troškovi se previše povećavaju. U ovom kontekstu, uspešna strategija u narednim mesecima mogla bi da bude potraga za raspoloživim kapacitetima na spot tržištu i sklapanje ugovora u odgovarajućem trenutku“, smatra prof. dr Christian Kille, šef odeska na ekonomskom fakultetu Tehničkog univerziteta u Virzburg-Švajnfurtu.
Pored toga, može se primetiti da je uprokos većoj ponudi tovarnog prostora i posledičnom povećanju konkurencije, prosečna cena ponude za prevoz tereta na velike udaljenosti, na nivou cele Nemačke, za preko 7 odsto veća u odnosu na prošlu godinu. U Evropi se može primetiti porast za skoro 3 procenta. Usled značajno povećanih troškova nije moguće da cene padnu na nivo pre korone.
Posmatrano u procentima, potražnja i ponuda su u prvom kvartalu ove godine bile uglavnom izbalansirane širom Evrope, a odnos ponude tereta i tovarnog prostora je u proseku bio oko 59:41. Ista slika se može videti i na domaćem nemačkom transportnom tržištu.
Grafikon: Udeo tereta u Nemačkoj © TIMOCOM
„Raspoloženje u nemačkoj ekonomiji se generalno razvedrava, međutim, transportna branša se i dalje suočava sa ogromnim izazovima. Mnogi klijenti su već počeli da prilagođavaju svoje transportne strategije trenutnoj situaciji. To se odražava i na obim tereta“, kaže Gunnar Gburek, Head of Business Affairs u kompaniji TIMOCOM.
Štrajkovi u Francuskoj imaju veliki uticaj na susedne zemlje
Dugotrajni štrajkovi u celoj Francuskoj doveli su do smetnji u lancima snabdevanja kompanija i samim tim i do kašnjenja i uskih grla u isporuci. Pritisak na troškove se takođe povećava, jer su špediteri primorani da koriste alternativne rute i transportna sredstva. Blokirani putevi i granični prelazi, kao i obustava rada, teško pogađaju promet robe između Francuske i Holandije. Nemačka je, kao jedan od najvažnijih trgovinskih partnera Francuske, takođe pogođena ovim štrajkovima. Tako je transport iz Nemačke (DE) u Francusku (FR) zabeležio pad od 55 procenata, a u obrnutom smeru 61%, u poređenju sa prošlom godinom. Kao što se i očekivalo, smanjen je i transport unutar Francuske. Korist od toga bi mogla da ima druga zemlja: transport iz Italije (I) u Francusku (FR) beleži rast od 11% u odnosu na prošlu godinu.
Napeta situacija oko rute preko Brenera
Problem u vezi sa rutom preko Brenera takođe ima značajan uticaj na drumski teretni transport. Brener je jedna od najvažnijih transportnih veza između Nemačke i Italije i centralno čvorište za međunarodni robni saobraćaj. Usled ograničenja kamionskog saobraćaja i propuštanja teretnih vozila u blokovima, vozači su primorani da satima čekaju na nastavak vožnje, što dovodi do značajnog kašnjenja. Zbog toga ne čudi što mnogi prevoznici trenutno nisu oduševljeni time da po porudžbinu putuju u Italiju. Visoki troškovi i veliki vremenski pritisak otežavaju profitabilan rad mnogih kompanija, a često je neophodno pronaći alternativne rute i transportna sredstva, kako bi se realizovali transportni nalozi. To takođe utiče na ponudu tereta i tovarnog prostora. Na primer, kada je u pitanju relacija Austrija (A) ka Italiji (I), u prvom kvartalu se uočava ukupan pad od 68 odsto.
Nasuprot tome, čini se da italijanski izvoz nije osetio neke naročite ekonomske turbulencije: on je značajno porastao u prvom kvartalu. Sve u svemu, procvat iz perioda nakon korone 2022. godine je, kako se i očekivalo, usporio. Suprotno evropskom trendu, u Italiji postoji višak tovarnog prostora. Udeo tereta u nacionalnom saobraćaju je već u januaru pao ispod 40 odsto. Iako su ponude tereta u februaru i martu bile blago smanjene, i dalje su bile stabilne.
Ponuda tereta u Poljskoj prati trend
U prvom kvartalu 2023. godine, u Poljskoj je bilo oko 39 odsto manje ponuda tereta nego u istom kvartalu prošle godine. Tokom istog perioda, promet u maloprodaji u Poljskoj, pao je u februaru za 5 procenata u poređenju sa prošlom godinom, a oko 3,6 odsto u odnosu na prethodni mesec. Industrijska proizvodnja u ovoj zemlji takođe je zabeležila pad od 1,2 odsto, na godišnjem nivou.
Prateći razvoj događaja u Evropi, obim tereta u Poljskoj je u martu porastao za 40 procenata u poređenju sa prethodnim mesecom. Kao važno saobraćajno čvorište u Evropi, Poljska ostaje dinamična.
Očekivan porast ponuda tovarnog prostora i tereta
Obzirom na trenutna dešavanja na transportnom tržištu, očekuje se, kao i prethodne godine, značajan porast ponuda tereta i tovarnog prostora u narednim prazničnim nedeljama. „Ovaj trend će se nastaviti do kraja maja, pre ponovnog pada nakon početka sezone godišnjih odmora u Severnoj Rajni-Vestfaliji, krajem juna. Ostatak 2023. godine i prateća dešavanja, trenutno u velikoj meri zavise od aktuelnih trendova u privredi“, kaže Gunnar Gburek, Head of Business Affairs u kompaniji TIMOCOM.
Stručnjaci kompanije TIMOCOM redovno izveštavaju o aktuelnim dešavanjima i objavljuju informacije sa transportnog tržišta u vestima Transportnog barometra LinkedIn. FreightTech kompanija TIMOCOM od 2009. godine koristi Transportni barometar za analizu ponude i potražnje transporta u 46 evropskih zemalja. Više od 154.000 korisnika svakog dana generiše do milion međunarodnih ponuda tereta i tovarnog prostora na Road Freight tržištu. Sistem podržava preko 53.000 korisnika kompanije TIMOCOM u digitalnoj optimizaciji njihovih logističkih procesa.