"Kečap efekat" utiče na logistiku u Evropi
Nakon blokade Sueckog kanala više od milion tereta čeka kamione
Erkrat, 22.06.2021. – Najpre korona, potom Bregzit, pa blokada Sueckog kanala – u kratkom roku evropska logistika se već nekoliko puta suočila sa velikim pritiskom. FreighTech preduzeće TIMOCOM saopštilo je danas da se tokom proteklih nekoliko dana akumuliralo više od milion otvorenih transportnih naloga, koje treba hitno obraditi. Kako se očekuje dalja eskalacija situacije, TIMOCOM preporučuje pružaocima usluga prevoza svih vrsta da se što pre pridruže digitalnim berzama tereta.
Pritisak na evropski drumski teretni saobraćaj se dodatno povećao
Međunarodna trgovina se već mesecima odvija punom brzinom. Havarijom broda Ever Given u Sueckom kanalu pre dva meseca pokrenut je takozvani „kečap efekat“, odnosno nagli priliv većeg obima, nakon zastoja. „Kečap efekat“ se sada sa zakašnjenjem odražava i na transport u zaleđu kontinenta. Ogroman nedostatak resursa, posebno u rečnom i železničkom transportu, dodatno povećava pritisak na evropski drumski teretni saobraćaj. Gužve na utovarnim rampama i dalje dovode do zastoja, a zbog toga je povećan broj praznih vožnji do realizacije sledećeg naloga. Veliki nedostatak tovarnog prostora pogađa gotovo sve sektore industrije i trgovine.
„Bilo je jasno da nije moguće blagovremeno prevesti veliku količinu robe, koja usled blokade Sueckog kanala sada nagomilana pristiže u evropske luke. Kapaciteti tovarnog prostora za dalji prevoz takođe su bili ograničeni od početka. Očekivali smo ovakav razvoj događaja i zato pretpostavljamo da će on i narednih sedmica uticati na dostupnost transportnih kapaciteta u Evropi“, komentariše situaciju u teretnom saobraćaju Gunar Gburek, portparol preduzeća TIMOCOM. „Sada moramo da učinimo sve kako bismo izbegli prazne vožnje, obezbedili sve raspoložive kapacitete i tako se izborili sa ovako velikim obimom tereta. Berze tereta nam u tome mogu pomoći."
Trenutna situacija
Prema TIMOCOM transportnom barometru, prvi kvartal 2021. nadmašuje vrednost iz prethodne godine za 58%. Tokom ovog perioda, izvršeno je 10 miliona unosa tereta više nego u prvom kvartalu 2020. Domaći saobraćaj se razvijao eksponencijalno, posebno u Nemačkoj, Poljskoj i Francuskoj, pre svega usled izmenjenog ponašanja potrošača za vreme pandemije: umesto rekreacije, putovanja i drugih sličnih aktivnosti, ulagalo se u proizvode široke potrošnje i to mnoge iz inostranstva. Transportni barometer trenutno pokazuje istu tendenciju ka obimu tereta koji prevazilazi kapacitete raspoloživog tovarnog prostora, na sva tri osnovna tržišta.