Transportno tržište 06.09.2022
5

Stanje na granicama: da li je otežan teretni saobraćaj?

rampa zatvorena granica

Sezona godišnjih odmora još traje, a izgleda sa popuštanjem kovid mera došlo je i do opuštanja velikog dela stanovništva. Ljudi kao da su zaboravili na karantin, policijski čas i kovid propusnice koje su bile obavezne u većini zemalja.

Sa dolaskom lepog vremena, svi su naravno krenuli put popularnih letovališta u regionu, a i šire, stvarajući nenormalne gužve na granicama. Ova situacija se naravno odrazila na međunarodni teretni transport, gde su teretnjaci bili prinuđeni da čekaju po nekoliko sati u kolonama.

Kako je ova situacija uticala na međunarodni transport, koje su granice bile na najvećem udaru i koliko dugo se čeka, saznajte u nastavku.

Trenutno stanje na granicama

Iako su otvoreni svi granični prelazi, gužve na putevima su velike i očekuju se višesatna čekanja. Ukoliko idete u zemlje Evropske Unije, očekujte minimum dva sata zadržavanja na Horgošu i jedan sat na ulasku u zemlju.

Nešto bolja situacija je sa Crnom Gorom, gde je zadržavanje do pola sata, dok se granični prelaz Preševo za sada bez prelazi bez zadržavanja. Na Batrovcima su kilometarske kolone, sve tri trake su popunjene, otvoreno je svih 10 izlaza i čeka se minimum četiri sata.

U proseku, u Batrovcima pređe oko 30.000 ljudi, a najveći talas se očekuje tom noći. Alternativa je Šid gde se čeka oko sat vremena. Na ulazak u Severnu Makedoniju se čeka oko 20 minuta. Na Kelebiji je takođe zastoj i teretnjaci čekaju po nekoliko sati da izađu iz Srbije.

Pojačana je provera na svim graničnim prelazima Republike Hrvatske sa Bosnom i Hercegovinom i Slovenijom, a postoje posebna obaveštenja za sve teretnjake koji ulaze iz smera Slovenije u Republiku Hrvatsku. Oni se upućuju na alternativne granice, kako bi se smanjile gužve. 

Što se tiče BiH, usporen je ulazak kamiona, dok je obrada deklaracija ubrzana, a postoje posebna pravila sanitarno-higijenske zaštite gde se samo jedan špediter pušta u prostorije carine.

Ako želite da izbegnete gužve i smanjite troškove, TIMOCOM platforma vam nudi jedinstven sistem, koji vam omogućava da

Vreme čekanja i carina na granicama su nepredvidivi

Prema poslednjim podacima, zadržavanje na graničnim prelazima i carini kreće se u vremenskim intervalima od 30 minuta do nekoliko sati. Zbog letnje sezone i smene turista, teško je predvideti vreme čekanja.

Po nekom pravilu, vikendom možete očekivati najveći intenzitet saobraćaja na granicama. Imali smo situaciju da se na početku letnje sezone na granici sa Makedonijom čekalo po nekoliko sati, dok je sada saobraćaj normalizovan i odvija se bez većih zastoja.

Na kojoj granici teretnjaci najduže čekaju?

U većini slučajeva teretnjaci najduže čekaju na graničnom prelazu sa Mađarskom. U pitanju su granični prelazi Horgoš i Kelebija gde kamionima treba minimum dva sata da izađu iz zemlje.

Takođe treba obratiti pažnju i na Šid i granicu sa Hrvatskom i proveriti stanje pre polaska. U jednom momentu teretnjaci su i na ovom graničnom prelazu čekali i do četiri sata.  Na ostalim graničnim prelazima stanje je manje više nepromenjeno. Teretni saobraćaj se odvija otežano, ali bez većih zastoja.

Ako se bavite prevozom i  ako je Evropska Unija vaše primarno tržište, predlažemo vam da koristite TIMOCOM interfejs, koji objedinjuje mnoštvo usluga, uključujući i berzu tereta, koju možete da povežete sa vašim softverom i nesmetano tražite klijente i obavljate prevoz bez većih zastoja.

Lako kvarljiva roba – prevoz i skladištenje

Svako zadržavanje na granicama dodatno utiče na robu koja se nalazi u kamionima, posebno ako se radi o lako kvarljivim proizvodima. Takva roba se prevozi u hladnjačama i drugim frigo prevoznim sredstvima, pod kontrolisanom temperaturom.

Po pravilu, hladnjače bi trebalo da imaju i ugrađene sisteme za maksimalnu zaštitu robe od curenja, kvarenje ili oštećenja. Uglavnom, kada je u pitanju prevoz lako kvarljive robe vozila moraju biti opremljena sistemom koji obezbeđuje temperaturu u rasponu od -25 stepeni Celzijusa do +25 stepeni Celzijusa, nezavisno od spoljne temperature.

Od pre nekoliko godina, sve pošiljke poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda imaju prioritetni prolaza na graničnim prelazima sa Hrvatskom. Prethodnih godina se dešavalo da zbog kratkog radnog vremena fitosanitarnih inspektora roba stoji i po nekoliko dana na granicama, što je naravno nedopustivo.

Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture u saradnji sa Ministarstvom Unutrašnjih poslova i Upravom carine, a na zahtev poslovne zajednice, je donelo odluku da se obezbedi prioritetni prolaz teretnim vozilima koji prevoze meso, voće i povrće. Prioritetni prolaz važi za granične prelaze Vatin, Horgoš i Batrovci.

Ko snosi odgovornost kada nastanu smetnje u prevozu?

Prevoz robe se ne odvija uvek kako mi to planiramo. U zavisnosti od proizvoda i tehničkih specifikacija hladnjače, neka roba može duže, a neka kraće da stoji. Ukoliko dođe do nekih nepredviđenih okolnosti, kao što su gužve na granicama  ili saobraćajne nezgode, prevoznik uvek može da dokaže svoje tvrdnje policijskim izveštajem, ispisom iz tahografa ili novinskim izveštajem. U tom slučaju neće snositi odgovornost.

Takođe, ukoliko nastanu smetnje u isporuci ili prevozu, prevoznik je u obavezi da odmah obavesti lice koje ima pravo da raspolaže robom i zatraži instrukcije, bilo da se radi o lako kvarljivoj robi ili cisterni koja prevozi mleko ili nekim drugim prehrambenim proizvodima. Prevoznik mora dobiti tovarni list sa instrukcijama.

Ako nije moguće dobiti instrukcije u nekom razumnom vremenu, prevoznik može da pretovari, vrati, istovari ili poveri trećem licu robu na skladištenje. Lako kvarljiva roba se može prodati po hitnom postupku.

Većina hladnjača ide na dizel gorivo i imaju sopstvenu proizvodnju hladnoće, uz pomoć isparivača, kondenzatora i kompresora, koji je prikačen na motor. U slučaju zastoja na granicama, hladnjača ne mora stalno da radi, jer ima sistem koji održava optimalnu temperaturu.

Međutim, čim se temperatura popne iznad određenog minimum, vozilo se mora upaliti kako bi se pokrenuo sistem hlađenja. U zavisnosti od modela, može proći po nekoliko sati pre nego što se hladnjača mora upaliti.

Postanite insajder u branši

Primajte redovno relevantne članke, dragocene stručne priloge i ekskluzivne izveštaje za korisnike!


Prijava za bilten

Pop-up image - Logistic
Da li želite da postanete stručnjak u logistici?

Od sada možete da primate naše uzbudljive vesti iz logistike putem e-mejla.  Budite jedna od kompanija koja će imati korist od naših obaveštenja.

do vrha