CMR Tovarni List: Sve Što Treba da Znate o Međunarodnom Transportnom Dokumentu
Kao deo uredbe o međunarodnom drumskom teretnom transportu, u Ženevi je 1956. održana velika konferencija koja je utvrdila glavne smernice za drumski teretni transport između dve različite zemlje: Konvencija o ugovoru o međunarodnom drumskom prevozu robe
Ovaj međunarodni standard je takođe inspirisao izradu novog transportnog dokumenta - CMR tovarnog lista. Pa o čemu pričamo?
Sve što treba da znate o CMR tovarnom listu
Pokušajmo da upoznamo ovaj međunarodni transportni dokument i za početak da vidimo odakle mu ime. Naziv "CMR obrazac", koji se obično koristi nije baš tačan. Pravi naziv dokumenta je „međunarodni tovarni list“, dok je naziv CMR samo skraćenica za Convention des Marchandises par Route. , što znači Konvencija o ugovoru o međunarodnom drumskom prevozu robe.
Sada kada smo objasnili jezičke posebnosti u vezi sa međunarodnim tovarnim listom, da vidimo koje zadatke on obavlja. Za šta se koristi međunarodni tovarni list?
Ako pogledamo član 4 CMR ugovora, vidimo da je ugovor o transportu precizno definisan CMR tovarnim listom. Ukratko, tovarni list se koristi u slučajevima kada je potrebno „odrediti“ uslove ugovora o prevozu koji uključuje otpremu i isporuku robe između kompanija koje posluju u dve različite zemlje.
Smernice postavljene Konvencijom CMR primenjuju se na sve zemlje koje su njene potpisnice: sve zemlje Evropske unije, Maroko, Tunis i neke zemlje Centralne Azije.
Da li je CMR tovarni list obavezan?
Da bismo odgovorili na ovo pitanje, moramo pogledati član 4. Konvencije o ugovoru o međunarodnom drumskom prevozu robe, koji kaže: „Odsustvo, nepravilnost ili gubitak tovarnog lista neće uticati na postojanje ili valjanost ugovora o prevozu, koji će i dalje biti podvrgnut odredbama ove konvencije.
Dakle, CMR tovarni list nije obavezan, jer ne zamenjuje ugovor o prevozu, što se može dokazati na drugi način. CMR obrazacje „izjava“, posebno korisna za utvrđivanje mogućih obaveza prevoznika tokom transporta. Štaviše, transportna isprava sadrži niz važnih podataka, kao što su ime i adresa pošiljaoca, mesto i datum prijema robe, broj paketa i njihova težina, vrsta pakovanja i prateći troškovi povezani sa ugovorom o transportu.
Delovi CMR obrasca
CMR obrazacje standardni obrazac koji se koristi u svim zemljama koje su deo Ženevske konvencije. To je obrazac od 24 polja koji je 1976. godine sastavio IRU (International Road Transport Union), međunarodno telo odgovorno za kontrolu i koordinaciju sindikata drumskog transporta.
CMR tovarni list izdaje se u 4 primerka sa različitim bojama u zavisnosti od funkcije:
- crvena kopija za pošiljaoca;
- plava kopija prati robu i na kraju se isporučuje primaocu;
- zelena kopija za pošiljaoca;
- kopija za internu upotrebu.
Kao što smo već rekli, CMR obrazac sadrži 24 polja koja se moraju popuniti. Sa kojim podacima? Pogledajmo bliže najvažnije delove obrasca:
- polje 1:podaci o pošiljaocu/naručitelju koji daje podatke o transportu. Odgovornost prema prevozniku se preuzima za ono što je navedeno na CMR tovarnom listu;
- polje 2: kome će roba biti isporučena;
- polje 3: omogućava vam da unesete adresu za dostavu koja se razlikuje od adrese primaoca;
- polje 4: mesto i datum utovara robe. Period isporuke počinje od ovog datuma;
- polja od 5 do 11: informacije u vezi sa robom. Ako nije uneta deklaracija ili rezervacija, prevoznik prećutno izjavljuje da je primio robu u ispravnom stanju;
- polje 18: u ovom stavu, prevoznik može izraziti svoju zabrinutost u vezi sa stanjem robe ili pakovanja;
- polje 19: može se koristiti za pojedinačne odredbe koje nisu predviđeneCMR konvencijom;
- polje 21: datum i mesto izdavanja CMR tovarnog lista;
- polje 22: naziv firme i potpis pošiljaoca/naručitelja;
- polje 23: potpis špeditera transportne isprave;
- polje 24: potpis primaoca transportne isprave.
Ko popunjava CMR obrazac?
Standardna praksa je da međunarodni tovarni list popunjava prevoznik, iako CMR konvencija ne precizira ko je dužan da popuni ovaj dokument. Ne zaboravite, međutim, da se trenutno CMR obrazac može izdati elektronski.
Odgovornost prevoznika
Već smo ranije pisali da je CMR tovarni list svojevrsni „dokaz”. Koje su odgovornosti prevoznika u slučaju oštećenja tokom isporuke?
Potpis CMR obrasca od strane prevoznika podrazumeva preuzimanje odgovornosti u slučaju gubitka ili oštećenja. Upravo iz tog razloga, prevoznik je dužan da svoju zabrinutost u vezi sa stanjem robe i ambalaže detaljno izrazi na obrascu.
Međutim, prevoznik je zaštićen nizom klauzula o izuzeću koje zahtevaju od pošiljaoca da dokaže direktnu vezu između gubitaka i prakse prevoznika. Pored toga, u slučaju oštećenja, prevoznik ne odgovara za celokupnu vrednost robe, već samo za njenu težinu. Prema CMR konvenciji, naknada ne može biti veća od 8,33 obračunske jedinice po kg nedostajuće bruto težine.
CMR tovarni list je samo jedan od mnogih transportnih dokumenata koji, između ostalog, regulišu međunarodnu trgovinu. Neki od njih su izuzetno važni i potrebno ih je stalno pratiti kako bi se njima što bolje upravljalo. Mnogobrojne opcije koje nudi TIMOCOM tržište uključuju postavljanje i preuzimanje svih potrebnih dokumenata u profilu vaše kompanije. Ukratko, TIMOCOM čini da je logistika uvek udaljena samo jedan klik!