Polovne euro palete u transportu i logistici: Šta treba i šta ne treba raditi pri razmeni
Svaka primopredaja robe kupcu prilikom isporuke uključuje i odgovarajući broj euro paleta. Vozač kamiona istovremeno preuzima jednak broj praznih paleta, kako bi očuvao stabilnost evropskog sistema za objedinjeno upravljanje paletama. Zvuči prilično jednostavno, zar ne? Međutim, kao i obično, i ovde postoji nekoliko prepreka koje treba prevazići. Otkrivamo vam moguće prepreke pri razmeni paleta i dajemo korisne savete za njihovo prevazilaženje.
Nema logistike bez paleta
Stara dobra paleta - neizostavna prilikom transporta i skladištenja robe. Najčešće odmah pomislimo na klasičnu drvenu paletu. Ova slika je duboko ukorenjena u našem umu, naročito otkako je nameštaj od euro paleta postao moderan. I zaista, najpoznatija varijanta su drvene palete, koju je standardizovala asocijacija European Pallet Association (EPAL), prepoznatljive po skraćenicama brenda EUR i EPAL, ponosno istaknutim na njihovim spoljnim stranicama. Dimenzije euto paleta su obično dužina 120 cm, širina 80 cm i nosivost do 1,5 tone.
Osim dobro poznatih drvenih paleta postoje i modeli od plastike, koji su posebno omiljeni u zemljama izvan Evropske unije . U Nemačkoj se logistika najčešće drži klasike: Drvene palete su apsolutni favorit u transportu robe. Ovde treba razlikovati nekoliko stanja: "Nova", "kao nova" ili "polovna, ali se i dalje može razmeniti". Ukoliko je polovna euro paleta malo oštećena, obradiće je specijalizovana kompanija sa EPAL licencom. Palete sa većim oštećenjima se uklanjaju iz objedinjenog sistema razmene.
Želite li još saveta i trikova u vezi sa transportnim preduzećima?
Zašto je razmena paleta važna?
Transport na paletama obezbeđuje da proizvedena roba sigurno i u neoštećenom stanju stigne na svoje odredište. U praksi to izgleda ovako: Prazan kamion sa praznim paletama dolazi do mesta utovara, gde te prazne palete zameni za pune. One se odatle transportuju do dogovorenog mesta istovara. Ovaj postupak se tamo ponavlja - vozač kamiona istovaruje pune palete i zauzvrat preuzima prazne palete. Isti ciklus se zatim stalno ponavlja. Ovaj princip treba da obezbedi da je uvek na raspolaganju dovoljan broj nosača tereta.
Imajte, međutim, u vidu da se ovo cirkulisanje paleta ne odvija uvek tako jednostavno kao što se čini na prvi pogled. Za vas smo ovde izdvojili tri najveća izazova:
Pitanje kvaliteta - Ko odlučuje o tome da li se paleta može razmeniti?
Polovne palete je, u principu, moguće razmeniti samo ukoliko je postoji paletna priznanica. Vozač i primalac na njoj evidentiraju koliko paleta treba razmeniti na licu mesta. Ali budite oprezni: ne može svaka paleta da se razmeni. Ovu privilegiju imaju samo one palete koje su dobile ocenu "nova", "kao nova" ili "polovna". Ko, zapravo, odlučuje o kvalitetu? Odluka je u rukama vozača i primaoca.
Ukoliko primalac odbije neku praznu paletu tvrdeći da je neupotrebljiva, a vozač ne deli njegovo mišljenje, može doći do nesporazuma. Primalac može da insistira na tome da vozač donese sledećeg puta paletu u prihvatljivom stanju. Tako nastaje takozvani „paletni dug“.
Pitanje broja: Koliko paleta vozač kamiona mora da preda?
Čest problem koji otežava nesmetano odvijanje transporta: Vozač kamiona mora da pored svog tereta ponese i dovoljan broj praznih paleta. Neki primaoci robe vrše razmenu paleta, a drugi ne. Uslovi se mogu razlikovati od klijenta do klijenta. Ukoliko vozač ne donese prazne palete za razmenu, jer mu, na primer, na prethodnom istovarnom mestu nisu vratili nijednu paletu, onda nastaje paletni dug. Vozač se obavezuje na to da će kasnije naknadno isporučiti polovne palete. To je dodatan posao u okviru transportnog procesa.
Pitanje komunikacije: Koliko paleta vozač kamiona može da ponese sa sobom?
U skladu sa principom razmene, vozač kamiona bi trebalo da nakon isporuke robe sa sobom ponese odgovarajući broj nosača tereta. Međutim, često dolazi do problema na mestu istovara, jer primalac vozaču ne preda nijednu paletu ili mu da pogrešan broj paleta, a dešava se da vozač dobije i oštećene palete. U tom slučaju se pritužba mora evidentirati na paletnoj priznanici i naknadno razjasniti. Čak i kada su broj i kvalitet vraćenih paleta odgovarajući, vreme na rampi je često toliko kratko da primalac prazne polovne euro palete smo ubacuje u kamion. To može dovesti do pogrešnih unosa u paletnu priznanicu.
Budućnost razmene paleta
Ručna razmena paleta je ponekad naporna i lanac snabdevanja čini podložnim greškama. Ipak, ima nade za poboljšanje - budućnost procesa razmene paleta je u digitalizaciji, kao i za mnoge druge oblasti lanca snabdevanja. Savezno ministarstvo za saobraćaj i digitalnu infrastrukturu (BMVI) Nemačke pokrenulo je opsežan istraživački projekat pod nazivom "Silicon Economy" kako bi podržalo ovu transformaciju. Nova kompanija, koju je osnovao Frauenhof IML, razvila je cloud platformu za upravljanje nosačima tereta, zasnovanu na aplikaciji. Ovo inovativno rešenje koristi veštačku inteligenciju, kako bi sve učesnike u lancu snabdevanja, pojedince i preduzeća, međusobno povezao preko opcije elektronske paletne priznanice i upravljao njima. Proces razmene se digitalno evidentira i na taj način nudi transparentnost za obe strane u svakom trenutku. Čak se i paletni dugovi automatski dokumentuju i deponuju na odgovarajućim računima, na pravno siguran način. Pomoću sistema kompanija kao što je TIMOCOM partner inter.PAL vozači mogu da digitalizuju i tako pojednostave upravljanje svojom utovarnom opremom. Digitalno je moguće izvršiti ne samo unos paleta, već i usaglašavanje sa primaocima robe. Ovo štedi vreme i pomaže da se izbegnu greške.
Zvuči zanimljivo? Otkrijte onda naše mnogobrojne usluge sa dodatom vrednošću!
Pravi tip palete za vaš lanac snabdevanja
Ovo su trendovi u skladištenju za 2023. godinu
Digitalno upravljanje paletama u poređenju sa analognom razmenom paleta:
Marie-Luise Neas
Marketing Communications Manager