Logističko znanje 26.01.2023
5

Šta se očekuje na tržištu: Ovo su trendovi u logistici za 2023. godinu

Logistiktrends_2023_Blog_Presse_900x600px

Logističari i špediteri koji su želeli da opstanu na tržištu tokom 2022. godine, morali su da reaguju fleksibilno na krizu i brojne promene. Kako će da izgleda nastupajuća godina? U kom smeru se kreće logistička industrija u sve digitalnijem svetu? Današnji članak govori o tome na koje trendove u logistici bi trebalo da obratite pažnju u 2023.

1. Održiva logistika i trgovina emisijama

Borba protiv klimatske krize postaje sve hitnija i sa ekonomske tačke gledišta. Ključni instrument za ovo je sistem za trgovinu emisijama Evropske unije (EU-ETS). Sistem obavezuje kompanije na kupovinu dozvola, odnosno sertifikata, koji jasno definišu količinu emisije – i na taj način je ograničavaju.

„Kompanije sve više obraćaju pažnju na svoj karbonski otisak (carbon footprint), i to ne samo kada je reč o tehnologiji vozila, gde glavnu ulogu igraju nove generacije kamiona, već i kada se radi o tehnologiji osvetljenja i fotonaponskoj opremi, u i na skladištima, kao i o Yard-menadžmentu", ističe Marc Kohlsdorfer, vođa tima Key Account Management-a u kompaniji TIMOCOM.

Štaviše, prva faza Zakona o lancu snabdevanja stupila je na snagu 1. januara 2023. godine, a sa njom i obaveza „zaštite životne sredinje i ljudskih prava“ duž celog lanca snabdevanja. Pošto će ova obaveza – bilo direktno ili indirektno – uticati, kako na logistička, tako i na industrijska i trgovačka preduzeća, mi smo u našoj  seriji članaka posvećenih održivosti  pripremili relevantne informacije za Vas.

2. Prilagođavanje transportne logistike

Potpuno analogna transportna logistika od ove godine neće više moći da drži korak sa razvojem tržišta. Svi oni koji žele da opstanu na tržištu u budućnosti, trebalo bi da izazove shvate kao priliku, i dobrom pripremom, uz pomoć digitalnih asistenata, osiguraju sopstvene lance snabdevanja. Ovo uključuje diverzifikaciju logističkih partnera, razvoj transparentne komunikacije, inteligentnu izgradnju prostora za skladištenje, potragu za, pre svega, lokalnim dobavljačima  – kao i višekanalnu logistiku, koja obezbeđuje fleksibilnost i pouzdanost.

3. „Internet stvari“ (IoT) i robotika kao trendovi u logistici

Danas su već u upotrebi pametne mašine, koje obavljaju procese ili dele informacije svih vrsta pomoću softvera zasnovanog na cloud-tehnologiji. Pametni senzori na kontejnerima, pored lokacije, mogu da beleže i obrađuju podatke o temperaturi, pritisku i vlažnosti teretnog prostora, kao i druge relevantne informacije. Pored transparentnog ETA (procene vremena dolaska), ovo nudi i druge prednosti kada je u pitanju veoma osetljiva roba, poput lekova ili hrane. 

I u oblasti logistike skladišta, mogućnosti nisu ograničene samo na evidentiranje stanja zaliha. „Autonomni viljuškari već sada ostvaruju 65% ljudske produktivnosti i premeštaju, u proseku, deset do 15 paleta po satu“, tvrdi DHL za časopis Verkehrsrundschau. Moderne mašine se kreću samostalno po skladištu, a pomoću kamera mogu da prepoznaju, preuzmu i sakupe proizvode. Kolaborativni roboti (koboti) se koriste u proizvodnim procesima i pri skladištenju i rade direktno, zajedno sa ljudima.

4. Pametni procesi, transparentnost i logistika bez papira

Industrijskim i trgovačkim preduzećima su potrebni softverski interfejsi koji međusobno povezuju IT-sisteme i na taj način omogućavaju razmenu informacija. Cilj je transparentnost i optimizovana distribucija pomoću digitalnog praćenja. Upravljanje rampom za istovar i utovar nije više jedini proces koga je moguće optimizovati pomoću ETA-proračuna. Transparentne i pouzdane informacije o statusu isporuke odavno su postale konkurentska prednost. Više nego ikad logistika je deo obećane ponude proizvoda i treba je shvatiti kao  sastavni deo korisničke usluge .

Zahvaljujući projektu GS1 i nemačkog Saveznog udruženja za logistiku (BVL), digitalna otpremnica je 2022. godine u ovoj zemlji zaživela kao pilot projekat - i tako je nastala još jedna prekretnice u smeru logistike bez papira.

5. Skladišni kapaciteti: "Just-in-Case" umesto "Just-in-Time" pristupa

Činjenica da će 2023. godinu obeležiti naslov "Proizvodi i dostupnost na svakom mestu", mogla bi da se shvati i kao trend. Razlog za to su uzdrmani lanci snabdevanja i kratkoročna, izuzetno nestalna potražnja za određenim proizvodima i sirovinama, bilo da se radi o medicinskim maskama, vakcinama protiv korona-virusa, čipovima, drvetu ili, odnedavno, o tečnom prirodnom gasu. Protekle 2 godine su pokazale da se proizvodi više ne mogu pouzdano isporučiti. U poslednjem kvartalu godine, oko 60 tankera potpuno napunjenih tečnim prirodnim gasom čekalo je ispred evropskih obala, jer su skladišta gasa, podstaknuta političkim pritiskom, bila ispunjena do vrha, a cene su poslednjih meseci pale. Handelsblatt je izveštavao o tome. Zbog ove nestabilnosti i neizvesnosti, mnoge kompanije su počele da značajno povećavaju svoje zalihe. Usled tekuće recesije, i sa njom povezanim opadanjem globalne ekonomije, pojedinih proizvoda i sirovina će verovatno biti u izobilju, kako između ostalih predviđa ING u nedavno objavljenoj analizi ekonomije. "Just-in-Case" pristup i dostupnost dobara je trend koji ćemo jasno osetiti 2023. godine.

6. Mikro-popunjenost (Micro-Fulfillment) za poslednji kilometar

Internet-trgovina je u procvatu i zahvaljujući pandemiji, preskočivši godine razvoja, preko noći se obrela u budućnosti. Kao rezultat toga, znatno je porasla i potreba za novim rešenjima "za poslednji kilometar". Isporuka istog dana (Same-Day-Delivery) je i dalje najtraženija tema među potrošačima (B2C), a zbog toga je važno da Micro-Fulfillment procesi budu brži, efikasniji i pouzdaniji. Ovo uključuje moderna skladišta, na primer nanoskladišta na strateški važnim lokacijama. Takođe, u pojedinim zemljama se koriste i autonomni dronovi za isporuke u "poslednjem kilometru". Ukoliko je povećanje efikasnosti poslednjeg kilometra Vaš strateški cilj za 2023. godinu, nemojte da propustite naš članak „Za lakše disanje na poslednjem kilometru“

Iz perspektive logističke industrije, trendovi za 2023. godinu biće u znaku tri ključne reči: Prilagodljivost, održivost i digitalizacija.

Pored nepredvidljivih trendova i promena, na primer zbog Zakona o lancima snabdevanja, kompanije moraju da se bolje pripreme za nepoznate rizike duž lanca snabdevanja, bilo tako što će ponuditi dodatni skladišni prostor preko naše Berze skladišta, uključiti nove partnere preko Berze tereta ili povećati efikasnost i obećanje usluge klijentima putem transparentnih podataka.

Postanite insajder u branši

Primajte redovno relevantne članke, dragocene stručne priloge i ekskluzivne izveštaje za korisnike!


Prijava za bilten

Pop-up image - Logistic
Da li želite da postanete stručnjak u logistici?

Od sada možete da primate naše uzbudljive vesti iz logistike putem e-mejla.  Budite jedna od kompanija koja će imati korist od naših obaveštenja.

do vrha