Osnova snažne Evrope je logistika bez granica
Prekogranični drumski prevoz robe je od sistemskog značaja za očuvanje lanca snabdevanja za snažnu Evropu.
Samo jaki mogu sebi dozvoliti slabosti. U tom smislu Evropa je snagator. Međutim, snagator kod kog pati koordinacija ako se moraju koristiti mišići. Pandemija korone nam je sa jedne stane pokazala granice evropske ideje, a sa druge strane značaj drumskog prevoza robe u Evropi.
Ono što smo videli i doživeli tokom karantina nije slika jake zajedničke Evrope: Umesto zajedničkog rešenja bilo je mnogobrojnih pojedinačnih pravila u državama članicama Evropske Unije i susednim zemljama. Nacionalna izolacija umesto koordinisanog delovanja. Posledica su bili povremeno zatvoreni granični prelazi i kolone kamiona.
Budimo jaki jedni za druge u Evropi
„Pandemija je pokazala koliko je evropski projekat još uvek krhak“, rekla je i nemačka savezna kancelarka Angela Merkel u jednoj vladinoj izjavi. Pred nemačko preuzimanje predsedavanja Savetom EU koje je započelo 01. jula kancelarka je ponudila rešenje koje bi trebalo primeniti u interesu zajednice država: „Moramo biti jaki jedni za druge u Evropi.“ Koliko je ona time u pravu.
Evropska prednost je slobodna trgovina i promet robe. Za očuvanje lanca snabdjevenija - upravo u kriznim vremenima - elementarna i sistemski značajna oblast. Kako bi se ova prednost razvila, ona se mora zajednički koordinisati. A to je u funkcionalnoj privredi pre svega zadatak logistike. Koliko je logistika sistemski značajna ne samo za našu zemlju već i za stanovništvo u celoj Evropi pokazale su posledice pandemije i karantina u Evropi. Zahvaljujući angažovanju mnogobrojnih prevoznika i transportera kao i kurirskih službi mogle su biti savladane brzo rastuće količine pošiljki i nastavljene isporuke trgovinama životnih namirnica. Bez logistike bismo još uvek čekali na zaštitne maske i predmete svakodnevne potrošnje. Bez tekućeg snabdevanja proizvodnje još više firmi koje počivaju na međunarodnoj podeli rada bi moralo obustaviti proizvodnju.
Funkcionalni lanci snabdevanja se ne mogu zamisliti bez drumskog prevoza robe bez granica
Kako bi svaka evropska zemlja u kontekstu svetske konkurencija za tržišne udele pokazala snagu, potrebna joj je uigranost pokretačkih snaga u Evropskoj Uniji. Napredak, ekonomski razvoj i blagostanje se ne mogu dostići bez mnogobrojnih malih i srednjih preduzeća iz oblasti logističke industrije, a funkcionalni lanci snabdevanja su nezamislivi bez drumskog prevoza robe bez granica.
Od politike i privrede se zahteva da obezbede uslove za pouzdane i poštene lance snabdevanja otporne na krize. Dok smo se u evropskom „Zelenom sporazumu“ više manje usaglasili zajedničkih ciljeva i postavili visoke klimatske ciljeve, transportna privreda se i dalje samo neznatno uzima u obzir u „Projektu Evropa“.
Bilo bi zaista sjajno kada bismo Evropu učinili ne samo prvim klimatski neutralnim kontinentom. I zajedničko rešenje za održive lance snabdevanja koji obezbeđuju protok robe i sa tim povezanu infrastrukturu, bi se moglo pozdraviti u smislu ekonomske prednosti. Jer gladak protok roba i usluga je osnovna pretpostavka blagostanja Evropske Zajednice. Zatvorene granice u okviru EU nisu stvorile samo barijere u prometu robe. One takođe nisu podsticajne za evropsko zajedništvo. Dugoročni trgovinski odnosi zasnovani na poverenju osim toga značajno smanjuju rizik od obustava proizvodnje i rada.
IT i logistika za panevropsku infrastrukturu
Evropska podela rada funkcioniše jer logistika spaja pojedine komponente u jednu veliku celinu. IT i logistika su stvorile pretpostavke za koordinaciju ovakvih lanaca snabdevanja u Evropi. Jer digitalizacija dodele naloga čini prekograničnu saradnju partnera iz transporta i logistike jednostavnijom i sigurnijom.
Sve to se zasniva, na primer, na sistemu pametne logistike TIMOCOM-a. Ovde već danas funkcioniše saradnja preko 130.000 korisnika iz više od 44 evropske zemlje. Digitalne aplikacije omogućuju kooperaciju svih aktera u drumskom prevozu robe u Evropi između zemalja i preduzeća. Sistem nudi panevropsku, digitalnu infrastrukturu preko koje koordinacija na operativnom nivou uspeva jednostavno, sigurno i pošteno. Jer radi se o logistici koja živi od toga da se zajednički koordinišu i što je moguće bolje izvrše transportni nalozi širom Evrope.
Kako bi to uspelo, i dalje su nam preko potrebne otvorene granice.