Logističko znanje 03.03.2025
9

Sve dimenzije prikolica na jednom mestu: od Tautliner-a do gradskih prikolica

Side curtain truck - trailer afmetingen

Tražite pravu prikolicu za kamion? Važno je uzeti u obzir određene dimenzije prikolice. Izbor prave prikolice za transport je od suštinskog značaja. Ne samo radi efikasnosti, već i radi uštede troškova. Odabir prave kamionske prikolice pomaže da korišćenje tovarnog prostora i težine bude optimalno. To samo po sebi vodi do smanjenja pređenih kilometara i troškova goriva. 

Tražite pravu prikolicu za kamion? Važno je uzeti u obzir određene dimenzije prikolice. Izbor prave prikolice za transport je od suštinskog značaja. Ne samo radi efikasnosti, već i radi uštede troškova. Odabir prave kamionske prikolice pomaže da korišćenje tovarnog prostora i težine bude optimalno. To samo po sebi vodi do smanjenja pređenih kilometara i troškova goriva. 

Bilo da je reč o transportu paleta, kvarljive robe ili teškog tovara. Pravi tip prikolice obezbeđuje nesmetan transport, bezbednost i ekonomičnost. Ali koji tipovi kamionskiih prikolica tačno postoje? U ovom članku su detaljno opisani. Na taj način maksimalno ćete iskoristiti tovarni prostor.  

Ovaj članak za 30 sekundi

Najčešći tipovi prikolica su:

  • Tautliner / prikolica sa kliznom ceradom - sa kapacitetom za 33 europalete i nosivošću do 24,5 tona.
  • Zatvorena prikolica sa sandukom - sa kapacitetom za 33 europalete i nosivošću do 23,5 tona.
  • Rashladna prikolica - sa kapacitetom za 33 europalete i nosivošću do 23 tone.
  • Kombinovana prikolica - sa kapacitetom za 38 europaleta i nosivošću do 24 tone.

Tu su i dve posebne vrste prikolica sa drugačijim dimenzijama. To su:

  • Gradska prikolica - sa kapacitetom za 15 do 25 europaleta i nosivošću do 13 tona.
  • Megaprikolica - sa kapacitetom za najviše 28 europaleta i nosivošću do 33 tone.

U transportnom sektoru koristi se termin „tovarni metar”. Ovaj stručni izraz označava dužinu od jednog dužnog metra u kamionu ili prikolici. Jedan tovarni metar označava dužinu od jednog metra koja pokriva celu širinu i visinu tovarnog prostora.

Zakonska ograničenja u vezi sa prikolicama za transport su sledeća:

  • Maksimalna dužina (od središta kuke) je 12 metara.
  • Maksimalna visina je 4 metra.
  • Maksimalna širina je 2,55 metra.

Kod rashladnih prikolica (hladnjača) maksimalne dimenzije su drugačije. U tom slučaju maksimalna širina je 2,6 metara, dok je minimalna debljina zida 45 mm.

 

Da li ste u potrazi za kamionom za prevoz robe? 

Različite vrste prikolica

Postoje razne vrste prikolica, koje se koriste za prevoz različitih vrsta robe. Najčešći tipovi prikolica su:

  1. Tautliner / prikolica sa kliznom ceradom.
  2. Zatvorena prikolica sa sandukom
  3. Rashladna prikolica / hladnjača
  4. Kombinovana prikolica

Tautliner, odnosno prikolica sa kliznom ceradom

Tautliner (totlajner), odnosno tiltlajner, se takođe naziva prikolicom sa kliznom ceradom. „Tautliner” je zapravo ime brenda, koje je počelo univerzalno da se koristi, kao što je to, recimo, slučaj sa nazivom „džip” (eng. Jeep). Postoje različite vrste i dimenzije tautlinera. Prednost je u tome što se prikolica može gotovo potpuno otvoriti jer ima fleksibilne bočne cerade. Zato se takođe naziva prikolicom sa ceradom. Cerada je fleksibilna i može se otvarati sa strane (a ponekad i odozgo) kako bi se olakšao utovar i istovar robe. 

  • Dužina: 13,6 metara. Širina: 2,5 metara. Visina: 2,65 do 2,70 metara.
  • Kapacitet za 33 europalete.
  • Nosivost: 24,5 tona.

Zatvorena prikolica sa sandukom

Prikolica sa sandukom je u potpunosti zatvorena. Ima čvrste i fiksirane bočne zidove i krov. Ova prikolica se uglavnom koristi za prevoz vredne ili osetljive robe kojoj je potrebna dodatna zaštita. Najveća prednost zatvorene prikolice je što se može dodatno obezbediti protiv krađe. Pored toga, ova prikolica pruža zaštitu od svih vremenskih uslova. 

  • Dužina: 13,5 metara. Širina: 2,48 metara. Visina: 2,45 metara.
  • Kapacitet za 33 europalete.
  • Nosivost: 23,5 tona.

Rashladna prikolica ili hladnjača

Rashladna prikolica je prikolica sa izolacijom i rashladnim sistemom. Rashladni sistemi se takođe mogu podesiti na režim grejanja umesto hlađenja. Ove prikolice se uglavnom koriste za prevoz kvarljive robe. Tu najčešće spadaju povrće, voće, meso i lekovi. Najveća prednost rashladne prikolice je u tome što održava konstantnu, hladnu (ili topliju) temperaturu robe. Ova prikolica dostupna je u različitim varijantama. Postoje rashladne prikolice sa debelim zidovima sa izolacijom ili sa tanjim zidovima. Mogući opseg temperature je između -20·C i +25·C. 

  • Dužina: 13,6 metara. Širina: 2,48 metara. Visina: 2,6 do 2,7 metara.
  • Kapacitet za 33 europalete.
  • Nosivost: 23 tone. 

Kombinovana prikolica, odnosno LHV

LHV, odnosno duža i teža kombinacija kamionskih prikolica, sastoji se od više prikolica ili dodatnih priključnih vozila. Ove kombinacije prikolica koriste se za transport većih količina robe. Korišćenjem ovih prikolica umanjuje se broj vožnji neophodnih da se preveze roba, kao i troškovi prevoza. Uglavnom se koriste u maloprodaji i građevinarstvu. U većini slučajeva cilj je prevoz velike količine tereta odjednom. 

  • Dužina: 7,6 + 7,6 metara. Širina: 2,45 metara. Visina: do 2,75 metara.
  • Kapacitet za 38 europaleta.
  • Nosivost: najviše do 24 tone. 

Posebni tipovi prikolica u Holandiji

Pored uobičajenih tipova prikolica, postoje i posebne prikolice. Dva najpoznatija tipa prikolica su:

  1. Gradske prikolice
  2. Megaprikolice

Gradske prikolice

Gradske prikolice su idealne za prevoz robe unutar urbanih područja. Budući da su ove prikolice kraće od običnih prikolica sa kliznim ceradama, roba se može isporučiti i do teško dostupnih mesta. kao što su recimo uske, trgovačke ulice. 

Gradske prikolice uglavnom imaju sledeće dimenzije:

Težina

Prazna prikolica: 6.800 kilograma

 Nosivost

13.200 kilograma

Zapremina

60 m³

Dužina

10 metara

Širina

2,45 metara

Visina 

2,6 metara

Međutim, dimenzije gradskih prikolica mogu varirati. Uglavnom su dugačke od 8 do 10 metara i imaju kapacitet za 15 do 25 paleta. 

Megaprikolice

Megaprikolica je izuzetno visoka prikolica. Naziva se takođe i „džambo-prikolica”. Visoka je do 3 metra, što znači da ima veću nosivost. Megaprikolice se uglavnom koriste za prevoz robe velikog gabarita, kao što su automobili ili nameštaj. Najveća prednost megaprikolice je u tome što je pogodna za robu veće volumetrijske težine, čime se povećava efikasnost prilikom transporta. 

Megaprikolice, odnosno džambo-prikolice, obično imaju bočne zidove od cerade. 

Megaprikolice uglavnom imaju sledeće dimenzije:

Težina

Prazna prikolica: 7.200 kilograma

 Nosivost

32.800 kilograma

Zapremina

100 m³

Dužina (unutrašnja)

13,60 metara

Širina

2,45 metara

Visina 

3,00 metra

 

Međutim, dimenzije megaprikolica mogu varirati.

Kako se meri tovarni metar?

Termin tovarni metar se zaista može smatrati stručnim izrazom. Reč je o dužnom metru u kamionu ili prikolici. Jedan tovarni metar odgovara dužini od jednog metra koja pokriva celu širinu i visinu tovarnog prostora kamiona ili prikolice. Ako je dužina tovara dva metra, a širina odgovara širini prikolice, onda to iznosi dva tovarna metra

Palete i tovarni metri

Zamislite da imate europalete širine 1,2 metra i dužine 0,8 metara. Ovo je standardni format europaleta. Širina prikolice je oko 2,4 metra. Po širini u prikolicu dakle staju dve palete. To je dakle jedan tovarni metar po redu koji čine dve europalete. Ako imate 10 europaleta, one staju u pet redova. Pet puta 0,8 = 4 metra dužine. Dakle 10 europaleta staje na4 tovarna metra

Težina i dimenzije — koja su zakonska ograničenja?

Postoje i određeni propisi koji se tiču izbora odgovarajuće prikolice za transport. Ovo se naročito odnosi na transport teškog tovara ili tovara velikog gabarita. Pod tovarom velikog gabarita podrazumevamo robu velikih dimenzija. Težak tovar mora biti pravilno osiguran pomoću propisanih sredstava za pričvršćivanje, poput lanaca, zateznih traka i pojaseva. Na taj način se sprečava pomeranje tovara tokom transporta. 

Evropska unija je zakonski propisala maksimalne dimenzije prikolice. Maksimalna dužina prikolice je 12 metara, a meri se od središta kuke. Maksimalna visina iznosi 4 metra, dok je maksimalna širina 2,55 metra. Ukoliko je u pitanju rashladna prikolica, maksimalna širina je 2,6 metara, budući da debljina njenih zidova mora biti najmanje 45 mm. 

Pregled dimenzija i težina po tipu prikolice 

Tip prikolice

Dužina (m)

Širina (m)

Visina (m)

Zapremina (m³)

Maks. težina (kg)

Standardna prikolica

13,60

2,45

2,60

82

24.000

Prikolica sa kliznom ceradom

13,60

2,50

2,65

90

24.500

Zatvorena prikolica sa sandukom

13,6

2,48

2,65

90

23.500

Rashladna prikolica

13,6

2,48

2,60

90

23.000

Kombinovana prikolica

15,20

2,45

2,75

120

24.000

Megaprikolica

13,60

2,45

3,00

100

24.000

Gradska prikolica

10,00

2,45

2,60

60

18.000

 

Inovacije u veličini i dizajnu prikolica

Transportna industrija nikada ne spava. Nove prikolice često donose poboljšanu efikasnost, a to je nešto što svaka kompanija želi. Zbog toga je za svaku transportnu kompaniju od velike važnosti da prati trendove i razvoj. Sve je više inovacija u pogledu veličine i dizajna prikolica, poput električnih kamiona i električnih prikolica. 

Za primer možemo uzeti transportnu kompaniju Girteka. Oni su u saradnji sa kompanijama „Volvo Trucks”, „Schmitz Cargobull” i „BP Pulse” sproveli testiranje električnog automobila i prikolice. Ova inicijativa podržava cilj Evropskog zelenog dogovora, a to je da Evropa do 2050. godine postane prvi klimatski neutralan kontinent. Za mnoge evropske gradove u planu je uvođenje zona nulte emisije ili eko-zona. Zbog toga je važno da sve transportne kompanije pređu na proizvodnju električnih vozila. 

Pored električnih kamiona i prikolica, tu su i druge inovacije. Na primer prikolice kompanije „Action”. U troosovinskoj verziji ove takozvane „Double Deck” prikolice ima prostora za do 52 europalete. To je za oko 60% više nego što standardna prikolica može da preveze. Na taj način ispušta se manje ugljen-dioksida jer je potreban manji broj vožnji za prevoz iste količine robe. Najveća mana ovih prikolica je što nisu svi punktovi za utovar i istovar robe prilagođeni ovoj vrsti prikolice. Takođe, nije moguć transport dužih predmeta. Ipak, ova prikolica je dokaz da se transportna industrija kreće ka budućnosti punoj inovacija.  

Zaključak

Izbor prave prikolice ne samo da je važan, već je ključan za efikasan i ekonomičan proces transporta. Postoji mnogo različitih vrsta prikolica, a svaka je namenjena prevozu određene vrste tovara. Prikolice se kreću od standardnih do specijalizovanih, poput rashladnih i kombinovanih prikolica. Svaka vrsta prikolice ima svoje prednosti i nedostatke. Dok prikolica sa kliznom ceradom, recimo, nudi fleksibilnost, zatvorena prikolica sa sandukom nudi dodatnu sigurnost. Kombinovane i gradske prikolice, s druge strane, omogućavaju efikasnost pri prevozu većih količina robe, odnosno efikasnost u prevozu unutar urbanih područja. 

Bez obzira na to za koji tip prikolice se odlučite, važno je da pametno isplanirate svoju rutu. Za planiranje rute možete koristiti TIMOCOM. TIMOCOM ima tržište putem kojeg ćete otkriti široku mrežu digitalnih rešenja. Tako ćete lako pronaći savršenu kombinaciju za svaki tip tovara. 

Optimalna logistička rešenja pronađite već danas na digitalnoj berzi tereta TIMOCOM. Saznajte kako možete dobiti direktan pristup hiljadama pouzdanih partnera za transport. Ukoliko želite besplatnu probu, i to je moguće!  

 

Možda Vas zanima i:

Tram Trinh Thanh

Marketing Manager Northern Europe

Keywords:

Postanite insajder u branši

Primajte redovno relevantne članke, dragocene stručne priloge i ekskluzivne izveštaje za korisnike!


Prijava za bilten

Pop-up image - Logistic
Želite li biti u toku s logistikom?

Prijavite se i primajte najnovije vesti direktno u svoj inbox.

do vrha