Logistika bez stresa
Saveti za špeditere i prevoznike kako da se bolje izbore sa stresom.
To je verovatno iluzija: Logistika bez stresa. Prevoznici i špediteri se gotovo uvek takmiče sa vremenom. Upravo u sezonskim pikovima, kao što su na primer novogidšnji praznici, pritisak u logistici se pojačava. U ovom blogu ćemo objasniti koji faktori u logistici izazivaju stres i dati savete kako se izboriti sa njim – ili kako da u najboljem slučaju do njega i ne dođe.
Odakle dolazi stres?
Ubrzan puls, napetost u telu, posebno u vratu i ramenima, glavobolja i bolovi u leđima, poremećaj koncentracije, kao i povećana razdražljivost spadaju u tipične simptome stresa. Čovek pod stresom je lošije koncentrisan i osetljivije reaguje na spoljašnje nadražaje.
Studija Saveznog zavoda za saobraćajnice navodi da uslovi stresa ređe potiču od „velikih događaja“, kao što je npr. udes, već mnogo više od manjih svakodnevnih faktora. Za vozače kamiona i špeditere su to po pravilu svakodnevni vremenski pritisak, kolone, buka, čekanje na rampi ili drugi učesnici u saobraćaju. Dispečeri moraju savladati različite nepredvidivosti prilikom planiranja i organizacije transportnog procesa: koordinaciju voznog parka, kao i sastavljanje, upravljanje i kontrolu transportnih naloga. Upravo u sezonskim pikovima rastu mnogi od ovih faktora stresa.
Mere za preventivu stresa
Iako se na neke uzroke stresa ne može uticati, itekako postoje mogućnosti da se sa stresom bolje iziđe na kraj. Rezimirali smo savete za Vas kako biste bili bolje opremljeni za faze užurbanosti.
Pravilno korišćenje pauza
Vežbe za opuštanje koje se mogu raditi tokom odmora, u koloni ili i tokom vožnje pomažu da se smanji opterećenje. Nakon dugog sedenja tokom vožnje vredi iskoristiti pauze za šetnje i vežbe istezanja. I na neplaniranim pauzama kao što su kolone ili čekanja na rampi protiv stresa se može koristiti jednostavno kruženje ramenima i glavom i duboko disanje.
Postoje jednostavne vežbe za jačanje leđa, ramena i nadlaktica. Vozači npr. mogu da obuhvate volan obema rukama i da ga „razvlače“ 5 sekundi. Pritom treba ispraviti kičmu i izbaciti grudni koš. Osim toga, u stojećem položaju se mogu jačati muskulatura vrata i leđnog dela vrata: staviti obe ruke na potiljak i gurati laktove unazad tokom nekoliko sekundi. Muskulatura nogu se može istezati i jačati tako što se pete stave na stepenik kamiona i gornji deo tela naginje unapred par sekundi.
Uravnotežena ishrana
Upravo za vozače na dugim relacijama je izuzetno teško da se zdravo hrane. Posledica stalnog boravka na autoputevima: jednolična ishrana. Zdravlje može patiti zbog toga i otpornost na stres opada.
Isto važi i za zaposlene u logistici koji ne sede za volanom. Oni bi takođe trebalo da obrate pažnju na zdravu i uravnoteženu ishranu. Sveže voće i povrće, integralni proizvodi i jela sa niskim sadržajem masnoća obezbeđuju trajnu energiju i važne vitamine. Iako previše ugljenih hidrata podstiče sposobnost koncentracije, višak insulina iz proizvoda od belog brašna i šećera dovodi do nezasite gladi nakon toga i osećaja umora. Za piće je najbolje uzeti vodi ili nezaslađeni čaj. Iako napici sa visokim sadržajem šećera kao što su kola ili energetska pića (kao i previše kafe) kratkoročno razbuđuju, umor se samo potiskuje i najčešće kasnije postaje još jači.
San – najbolji lek protiv umora
Jedan stub prevencije umora i stresa je dovoljno sna u trajanju od oko 6 sati za zdrave odrasle osobe. Prema nekim istraživanjima, umor je glavni uzrok do 20 procenata saobraćajnih nezgoda.[1] Jedno istraživanje fondacije AAA Foundation for Traffic Safety pokazuje da se opasnost od nezgode udvostručuje već nakon samo 2 sata manje sna.[2] Kratka zaustavljanja sa dremkom (20 minuta) mogu pomoći protiv umora.
U slučaju problema da zaspete, pomaže svakodnevna rutina sna. Telo se zbog efekta navike uključuje u modus sna.
Tehnologija protiv stresa
Načelno se od vozača kamiona zahteva visok stepen koncentracije. Umorni vozači pod stresom se slabije koncentrišu i tako mogu pogrešno proceniti situacije tokom vožnje. Ali supply chain menadžeri trebaju hladnu glavu kao i dalekovidost kako bi mogli što je moguće bolje isplanirati ture. Ali postoje digitalni pomoćnici koji smanjuju stres još prilikom planiranja transporta.
Upravljanje rutama i rampama
U drumskom prevozu robe je pre svega važno dobro planiranje tura. Zbog zastoja se planovi ruta transportnih preduzeća ili zadata vremena na rampama za utovar i istovar više ne mogu ispoštovati ,što dovodi do stresa na svim nivoima. Aplikacija rute i troškovi u Sistemu pametne logistike TIMOCOM-a nudi veliku prednost kada je u pitanje planiranje deonica. Jer optimalna kalkulacija rute omogućuje duže pauze za odmor i time smanjuje pritisak kod vozača kao glavni uzročnik stresa. Uz saradnju sa Cargoclixom GPS podaci se mogu koristiti za to da saopšte vreme dolaska na rampu. Tako se može bolje planirati vreme obrade kamiona i izbeći nepotrebno vreme čekanja. To rasterećuje i menadžment na rampi.
Transparentan transport
TIMOCOM nudi mogućnost da se u aplikaciji Tracking izabranim partnerima odobri pristup podacima o vozilu. Za vozača se smanjuje stres jer je tokom vožnje potrebno manje komunikacije za klijentom. Otpadaju pitanja gde je roba. Za špeditera i dispečera se smanjuje stres jer zna gde se nalazi vozilo sa robom i na osnovu toga može optimalno planirati rute i vozni park. Podaci o približnom vremenu dolaska se mogu proslediti klijentu/nalogodavcu tako da on zna kada će njegova roba stići na odredište.
Stres može nastati u svakom zanimanju. Odgovarajuće vežbe i dobra organizacija mogu biti izvanredne preventivne mere. Iako se ne može uvek sve predvideti, dobrim planiranjem se može mnogo postići. Digitalna rešenja kao što je Smart Logistics System TIMOCOM-a pomažu prevoznicima, špediterima i nalogodavcima da svoj rad koordinišu znatno efikasnije.
Ako i Vi želite pojednostavljeno planiranje ruta, informišite se preko aplikacije rute i troškovi.